niedziela, marca 22, 2009

Efekt snoba? Efekt owczego pędu? Dobro Giffena?

Wiadomo, jak trudno o przykład dobra, w przypadku którego wzrost ceny powoduje - ceteris paribus - wzrost zapotrzebowania.
*
"Tanich prezerwatyw szukałem w marketach. Marki własnej nie znalazłem nigdzie. Najtańsze były Roseteksy za 2,99 zł - połowa ceny markowych prezerwatyw na półce obok. (...) Ale dyr. Lucjan Exner z Unimilu mówi, że nie opłaca się obniżać ceny prezerwatyw: - Generalnie kupuje się drogie. Są dwie takie kategorie produktów: prezerwatywy i przeciery dla dzieci w słoiczkach, w których konsument kieruje się ceną, aby była jak najwyższa". (Zob. Wojciech Staszewski, Najniższa półka, Gazeta Wyborcza, 2008-04-22, Duży Format, wydanie internetowe).
*
Prezerwatywy i przeciery dla dzieci w słoiczkach! Jednak mechanizm, który - w tym przypadku - może sprawić, że rosnąca cena spowoduje zwiększenie się zapotrzebowania, nie ma, zdaje się, nic wspólnego ani z efektem snoba, ani z efektem owczego pędu ani z dobrem Giffena, :). Po prostu chodzi o sygnalizowanie jakości ceną. Po raz enty okazuje się oto, że życie jest bogatsze, niż śniło się autorom podręczników economics, :).

4 Comments:

Anonymous Anonimowy said...

Przeciery dla dzieci w słoiczkach... ciekawe, kto taki umieszcza dzieci w słoiczkach!

1:34 PM  
Blogger QQł said...

O nie, nie. Pracowałem w aptece w wakacje i odkryłem jeszcze jedną kategorię produktów takowych:
testy ciążowe!

11:20 PM  
Blogger zesgiepisu said...

Dziękuję QQł! Gołym okiem widać, że to ten sam rodzaj dóbr: chodzi o produkty, w przypadku których jakość ma dla nabywcy absolutnie kluczowe znaczenie, :).

12:12 AM  
Blogger andi said...

Można tez wyciągnąć następujący wniosek: konsument się uczy.
Istnieje być moze taki związek przyczynowo-skutkowy:
Raz kupił tanie przerwatywy, co skończyło się niechciana ciąża, dlatego nauczony doświadczeniem sięga po wysokiej jakości przeciery dla niemowląt. (Niemowlę - konsekwencja wydarzeń z okresu t-9)
:)

Wszystkich urazonych proszę o wybaczenie!

11:24 PM  

Prześlij komentarz

<< Home