piątek, maja 27, 2011

Archiwum?

Jest wiele tekstów, dotyczących historii polskiej ekonomii po 2. wojnie światowej, które - jak myślę - zasługują na spopularyzowanie. (Jeśli masz tekst, o którym sądzisz, że jest ważny i ciekawy, i którym chciałbyś się podzielić z innymi, proszę o wiadomość. Ja mam skaner, mam też ten, ulokowany na dobrym serwerze daleko stąd, blog i - sporo zainteresowanych ekonomią Czytelników). 
*
U schyłku lat 80. XX w. w jednej z sal gmachu "A" Szkoły Głównej Planowania i Statystyki w Warszawie promotor Józef Nowicki, przywołał swojego doktoranta, Bogusława Czarnego i powiedział coś w tym rodzaju: "Hm, słuchaj Czarny, ja niedługo umrę, a ty..., no, bierz. Pewnie i tak nie przeczytasz, ale weź". I dał mi tę dziwną "książkę"[A], przypominającą wydawane wtedy masowo broszury z "drugiego obiegu", którymi z Tomkiem Opoką i innymi przyjaciółmi-kulawiakami zaczytywaliśmy się w akademiku "na Sabinkach".
.*
To był schyłek peerelu, pamiętam, że o polityce wypowiadał się coraz bardziej radykalnie, coraz częściej publicznie mówił "kurwa" i dawał do zrozumienia, że gardzi. Może uznał, że jest stary, że nie ma nic do stracenia, i chciał (choćby nawet pod pseudonimem!) dać świadectwo Prawdzie (choćby na sam koniec!), jak przystoi magistrowi niesfałszowanej, bo przedwojennej, Szkoły Głównej Handlowej?
----------------------------
[A] Jan Rafa, Myśl ekonomiczna III Rzeczypospolitej (do 1985 roku), Warszawa 1988, 298 stron.