O prawdzie (Alfred Tarski) (2)
Przestudiowałem to i owo, przemyślałem, po swojemu streściłem. W razie czego pokornie wysłucham krytyki, :).
*
Definicja prawdy Alfreda Tarskiego (1901-1983) jest - m. in. zdaniem Tarskiego - pewną wersją korespondencyjnej teorii prawdy. Odnosi się ona do zdań
oznajmujących. Oto Tarskiego definicja prawdy, która dotyczy zdania: „Śnieg
jest biały”: zdanie „Śnieg jest biały” jest prawdziwe wtedy i tylko wtedy, gdy
śnieg jest biały; ogólnie zaś: ‘„p” jest zdaniem prawdziwym wtedy i tylko
wtedy, gdy p’.
Jednak w przypadku języka naturalnego (np. język polski)
zdanie „p” może zawierać terminy „prawda” lub „fałszywy” (i podobne
terminy). Powstają wtedy „zdania samoodnośne” i problemy, których przykładem jest antynomia kłamcy (ang. the paradox of the liar)A (np. można łatwo wykazać, że zdanie:
„Teraz kłamię” jest zarazem prawdziwe i fałszyweB). M. in. dlatego w
języku naturalnym nie da się poprawnie zdefiniować słowa „prawda”.
Oto jak Tarski rozwiązuje ten problem: „Musimy przeprowadzić
ścisłe rozróżnienie między językiem, który jest przedmiotem naszych rozważań i
dla którego zamierzamy zbudować definicję prawdy, a językiem, w którym chcemy
sformułować tę definicję (…). Pierwszy nazywa się językiem przedmiotowym, a drugi metajęzykiem. Metajęzyk
(…) musi zawierać (…) język przedmiotowy”C.
Tylko metajęzyk zawiera definicję prawdy.
Definicja ta odnosi się do zdań języka
przedmiotowego, który różni się od metajęzyka m. in. tym, że nie zawiera terminów „prawda” i „fałsz" (i podobnych terminów). W efekcie antynomie znikają z języka przedmiotowego, bo znikają zeń „zdania samoodnośne”. Definicja prawdy nie skutkuje antynomiami w metajęzyku, bo odnosi się ona
do zdań języka przedmiotowego, a nie do zdań metajęzyka.
A zatem, pisze Tarski: ‘„p” jest zdaniem prawdziwym wtedy i
tylko wtedy, gdy p’ (‘„Śnieg jest biały” jest zdaniem prawdziwym wtedy i tylko wtedy,
gdy śnieg jest biały’), gdzie „p” jest zdaniem języka przedmiotowego, sama
definicja zaś jest zdaniem metajęzyka.
---------
AZa odkrywcę antynomii kłamcy uważa się Eubulidesa (4. w. p.n.e.); podobno
inny grecki filozof Filates z Kos popełnił samobójstwo, nie mogąc pogodzić się
z tym paradoksem. Antynomie (np. tzw. antynomia Rusella) wywarły wielki wpływ
na nowoczesną logikę.
BAlfred Tarski, Prawda i
dowód (Truth and Proof),
w: „Scientific American”, t. 220, 1969, nr 6, s. 9; tłum. Jan Zygmunt. (Dostępne 4 czerwca 2012 r.):
CTamże, s. 10.
3 Comments:
"Bóg jest Prawdą. Kto szuka prawdy, ten szuka Boga, choćby o tym nie wiedział."
(św. Edyta Stein)
Odpowiem na to, cytując moją dwuletnią wnusię (ona wypowiada te słowa, które musiała podsłuchać u kogoś wielokrotnie starszego, z radiową dykcją i kamienną twarzą: "Może tak, może nie..."...
"A morze...tak:)
http://www.youtube.com/watch?v=jItn3qvvKMM
Prześlij komentarz
<< Home